Jantlar, araçlarda hem estetik açıdan hem de işlevsellik bakımından önemli parçalardır. Görsel olarak dikkat çekici olmalarının yanı sıra, aracın aks sistemine bağlı çalışmaları sayesinde aracın hareket kabiliyetinde kritik rol oynarlar.
Bir jant temel olarak dört ana bölümden oluşur. Bunlardan ilki kasnak olup lastiğin oturduğu kısımdır. İkinci kısım disk veya diğer adıyla göbek olarak bilinir ve jantın aks sistemine bağlanmasını sağlar. Üçüncü bölüm kilit halkasıdır; bu parça jant sisteminin sabitlenmesinde görev alır. Son bölüm ise kombine çemberdir ve kasnak ile kilit halkasının birleşimiyle oluşur. Aynı zamanda lastiğin tabanının oturduğu yerdir.
Jantlar üç ana gruba ayrılır: iç lastikli, iç lastiksiz ve kombine jantlar. Bu sınıflandırma, jantın hava tutma şekline göre yapılır. İç lastikli jantlarda, hava basıncı iç kısımdaki kauçuk bir tüp yardımıyla sağlanır. İç lastiksiz jantlarda ise bu özellik yoktur; hava doğrudan jant ile lastik arasındaki alanda tutulur.
İç lastikli jantlar, ek kauçuk tabaka nedeniyle sökülüp takılması biraz daha zahmetlidir, ancak bakım açısından avantaj sağlar. İç lastiksiz jantlar ise daha kolay sökülüp takılabilir. İç yüzeylerinde hava kaçırmayı önleyen özel bir astar bulunur. Bu da jantın darbeye karşı daha dayanıklı olmasını sağlar. Aynı zamanda bu jant türü daha geç ısındığı için uzun ömürlü ve güvenli sürüş sağlar.
Bijon anahtarı, araçlarda bijon ve cıvataların kolayca sökülmesini veya sıkılmasını sağlayan bir el aletidir. Özellikle lastik değişim işlemlerinde hayati bir rol oynar. Bir sorun yaşandığında, jant üzerindeki bijonlar tek tek çıkarılır, hasarlı lastik çıkarılarak yerine yenisi takılır. Ardından somunlar sıkılarak işlem tamamlanır.
Eğer şifreli bijon kullanıyorsanız, o bijonun anahtarını kaybetmemeniz çok önemlidir. Aksi halde lastik değişim süreci ciddi sorunlara yol açabilir. Ayrıca, bijonları sökmek için kaynak makinesi gibi alternatif yöntemler asla kullanılmamalıdır. Bu tür işlemler, aracın elektronik sistemine zarar verebilir.
Bu tür riskleri önlemek amacıyla, araç sahipleri çoğunlukla şifresiz bijon ve somunları tercih etmektedir. Bijon anahtarları genellikle arıza vermez ancak aşırı sıkma nedeniyle zamanla deformasyon oluşabilir. Yanlış monte edilen bijonlar ise araç hareket halindeyken gevşeyip kazaya yol açabilir.
Olası bir lastik arızasında doğru ve güvenli sökme işlemi için mutlaka bijon anahtarı kullanılmalı, başka araçlardan kaçınılmalıdır.
Bijon, jant ile diski birbirine bağlayan özel cıvatalara verilen isimdir. Bijon anahtarı ise bu cıvataları söküp takmak için kullanılan araçtır. Araçlarda yaygın şekilde kullanılır ve farklı boyutlarda olabilir.
Güvenlik amacıyla bazı araçlarda şifreli bijon tercih edilir. Bu bijonları sökebilmek için özel olarak üretilmiş anahtar kullanılması gerekir. Şifreli anahtarın kaybolması halinde lastiğin değiştirilmesi neredeyse imkânsız hale gelebilir. Bu nedenle şifreli sistemler tercih ediliyorsa, anahtarın muhafazası büyük önem taşır.
Bijon anahtarı genellikle dayanıklı ve uzun ömürlüdür ancak kullanıma bağlı olarak zamanla aşınabilir. Bu nedenle doğru torkla sıkma işlemi yapılmalı, bijonlar fazla gevşek ya da fazla sıkı bırakılmamalıdır.
0
)